På uppdrag av forskningsstiftelsen Entreprenörskapsforum har Education Analytics skrivit en policysammanfattning.
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Jan är utsedd som en av 15 experter i EU-kommissionens expertgrupp. Gruppens uppdrag är att genomföra evidensbaserade värderingar av utbildningspolitiska insatser för att identifiera satsningar som dels ökar utbildningsresultaten och den sociala inkluderingen och dels ökar effektiviteten i de europeiska utbildningssystemen. Gruppen ska lämna sin slutrapport till EU Kommissionen i december 2022.
Skolverket deltog i ett EU-projekt inom 7 ramverksprogrammet om learning analytics. Skolverket ledde delprojektet för skolområdet. Projektet syftade till att höja kunskapen och medvetenheten om learning analytics samt att skapa mötesplatser mellan skolfolk, forskare, beslutsfattare och it-industrin för att diskutera frågor om pedagogik, etik och juridik runt learning analytics. Jag var anlitad för att driva en stor del av Skolverkets arbete i projektet (www.laceproject.eu).
Förutsättningarna på arbetsmarknaden förändras snabbt – och därmed vilka kunskaper och kompetenser som krävs för att få jobb. Det betyder att också skolan måste förändras. Skolan som samhällsfenomen står vid en korsväg mellan att förvalta ett kunskapsarv och att förbereda för framtiden. Denna bok vill skapa förståelse och intresse för skolans framtidsfrågor.
Education Analytics har haft i uppdrag av Myndigheten för kulturanalys att göra en förstudie av hur man skulle kunna utvärdera kulturverksamheten inom folkbildningen. Vi titta bl.a. på kopplingen mellan kulturverksamheten och syftena med statsbidraget, samt kulturverksamheten som en del av folkbildningen i sin helhet resp. i förhållande till folkhögskolor och studieförbund. Vi granskade datakällor, statistik mm. Vår rapport blev en del av myndighetens rapport till regeringen.
Tillsammans med kollegan Øystein Johannessen har Education Analytics fått i uppdrag att göra en genomlysning av Falkenbergs grundskolor. Uppdraget innebär att göra en oberoende värdering av var kommunen står idag ifråga om sin skolsatsning. Slutrapporten var klar i oktober 2013.
Allt fler skolor köper iPads till sina lärare och elever. Det rullar som en våg över hela den rika världen och sker till stor del utan att det finns några större studier som stöder paddans värde som utbildningsverktyg. Successivt börjar dock allt fler studier av iPad:ens styrkor och svagheter att publiceras.
Utvecklingen mot Learning Analytics belyser tre viktiga utbildningspolitiska frågor:
- hur man kan utbilda och stödja lärarna
- etiska frågorna om mer data om enskilda individer och hur detta ska kunna hanteras rättssäkert och moraliskt
- förskjutningen mot kompetenser som efterfrågas i arbetslivet, att se över regelsystem för kunskapstester, inte minst nationella prov.
Lämna ett svar